פתיחה עוצמתית של עונת הדוחות

כמדי עונת דוחות הראשונים לדווח הם הבנקים הגדולים בארה”ב והחגיגה בעיצומה. שילוב של ריביות גבוהות וכלכלה חזקה הזניקו את שורת הרווח שלהם בעשרות אחוזים. ומה הלאה מכאן?

כמדי עונת דוחות הראשונים לדווח הם הבנקים הגדולים בארה”ב והחגיגה בעיצומה. שילוב של ריביות גבוהות וכלכלה חזקה הזניקו את שורת הרווח שלהם בעשרות אחוזים. ומה הלאה מכאן?

“מניות נוהגות לעלות על הרים של חששות”
דומה שהמשפט הזה נכתב עבור שנת ההשקעות 2023. שילוב של פאסימיות והמתנה למיתון, סביבת ריבית גבוה כמוה לא חווינו כבר 15 שנים וכניסה לשוק דובי ב-2022 יצרה סנטימנט שלילי מאוד לשוק המניות שהגיב מפתיחת השנה בעליות חריפות.
את החציון הראשון של השנה סיימנו עם שיאי עליות של 40 שנה במדד הנסדק ובהובלת מניות הטכנולוגיה ודומה שככול שהשנה הזו מתקדמת בסיס העליות הולך ומתרחב למגזרים נוספים. בשבוע החולף הצטרפו מניות הבנקים לחגיגה על רקע דוחות חזקים.

צפי לירידה ברווחיות
האנליסטים נכנסו לעונת הדוחות הנוכחית עם פסימיות שתורגמה לצפי לירידה ברווחיות בשיעור ממוצע של כ 7%. תחזית זו נסמכה על סביבת אינפלציה גבוה שמקשה על הצרכן וסביבת ריבית גבוהה שאמורה לפגוע ביכולת לעשות עסקאות חדשות ואמורה להעלות את שיעורי חדלות הפירעון.

עד כה דוחות הבנקים מציגים תמונה רחוקה מאוד מהתחזית הקודרת הזו. JP MORGAN הציג גידול של 67% ברווח הנקי שחלקו מוסבר מרכישת FIRST REPUBLIC בחודש מאי.

WELLS FARGO הציג גידול ברווחיות של 57%. אפילו CITI BANK שהציג קיטון של 36% ברווחיות היכה את הערכות האנליסטים שציפו לירידה חדה יותר שהיא בעיקר תולדה של ירידה בהיקף פעילות הבנקאות להשקעות של הבנק.

49 מיליארד דולר לשורת הרווח
המספר המפלצתי הזה הוא הרווח המצרפי ממנו נהנו שלושת הבנקים האמורים רק ברבעון הנוכחי, מבלי שהגדילו את שורת ההוצאות שלהם. המספר אליו כולם לוטשים עיניים הוא מרווח הריבית נטו – NII שעולה בחדות ברבעונים האחרונים וצפוי להמשיך לעלות על רקע העלאת הריבית המסתמנת החודש וריבית הפיקדונות שמזדחלת מאחור.

בנק אוף אמריקה הגדיל לעשות בשעה שהגדיל את הפרשותיו לסכום של 869 מיליון דולר רשם את אחד מרבעוני השיא של הבנק כשהציג גידול ברווחיות של 19% עם הכנסות שיא של 14.2 מיליארד דולר.
במקביל ובניגוד להערכות הכלכלנים , עד עתה, הכלכלה הגדולה בעולם מסתגלת לסביבת הריבית הגבוה מבלי לגלוש למיתון. למעשה בנקים רבים דיווחו על גידול קטן יותר בסעיף ההפרשות ברבעון הנוכחי בניגוד להערכות כשהם מדווחים על שיפור בסביבת האשראי.

מבט מעורפל קדימה שטומן הזדמנות
ניתוח הדוחות קדימה מצנן מעט את ההתלהבות מתוצאות הרבעון הנוכחי. דומה שהעתיד הופך מעורפל עבור הבנקים שנהנו ממספר מנועי צמיחה שהולכים ומאטים. ראשית מרווחי הריבית שהיוו המנוע העיקרי לרווחיות הבנקים הולכים ומצטמצמים. ככול שריבית הפד עולה וציבור החוסכים מפנים את סביבת הריבית הגבוה, נאלצים הבנקים להציע ריבית גבוהה יותר עבור פיקדונותיהם.
מגמה זו כבר נתנה את אותותיה ברבעון הנוכחי וצפויה להמשך גם בהמשך. JP MORGAN דיווח על ירידה מינורית במרווחי הריבית שלו מ 2.63% ל % 2.62 ו WELS FARGO הציגו ירידה ברורה יותר מ 3.2% ל 3.09%.

במקביל משבר הבנקים האזוריים הטיב מאוד עם הבנקים הגדולים שזכו לשטף פיקדונות וריצה של הציבור שהעדיף בטחון על פני ריביות גבוהות יותר. גם הסביבה הרגולטורית הופכת נוקשה יותר ודורשת מהבנקים לחזק את מאזניהם, להגדיל את כריות הביטחון ולהגדיל את ההון העצמי שלהם על חשבון מתן הלוואות חדשות ומינוף פיקדונות שעשוי לפגוע ברווחיות.

למי שעוקב אחר מניות החברות המובילות את מתן החוב הפרטי, ההון הפרטי וקרנות הגידור בשבועות האחרונים מבין שהן אלו שאמורות להיות הנהנות העיקריות מהקשחת הרגולציה. בתוך כך מניותיהן של ענקיות ניהול הנכסים האלטרנטיביים כדוגמא בלקסטון ואפולו (נסחרת בשיא של כל הזמנים ) עלו בצורה ניכרת. חברות אלו אמורות להיות הנהנות הגדולות מסגירת ברז האשראי במערכת הבנקאית.

כותב: רוברט כרמלי, מנהל השקעות ראשי בחטיבת ניהול העושר בארבע עונות מקבוצת IBI.

לשיחת יעוץ ראשונית עם מתכנן פיננסי שלנו מלאו פרטים: